Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób przyciągnąć za darmo potencjalnych klientów na swoją stronę internetową odpowiedź jest jedna – zoptymalizuj ją tak, by pojawiła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Co to oznacza „wysoko”? Najlepiej na pierwszej stronie wyszukiwarki Google, a im wyżej na tej stronie – tym lepiej. Dziś powiem ci, jakie kroki można wykonać samodzielnie, aby poprawić pozycję strony czy wpisu w wyszukiwarce.

1. Upewnij się, że strona jest indeksowana przez wyszukiwarkę.

To, niestety, często spotykany błąd zwłaszcza u osób, które próbują samodzielnie postawić po raz pierwszy stronę na silniku WordPress. W ustawieniach panelu należy upewnić się, że pozwoliliśmy robotom wyszukiwarki odwiedzać i indeksować stronę. Bez tego, choć zrobilibyśmy najlepiej zoptymalizowaną stronę i tak nie będzie ona widoczna w wynikach wyszukiwania.

2. Zadbaj o odpowiednie słowa kluczowe.

Odpowiednie to takie, które są powiązane z tematyką twojej strony, branży i są realnie wpisywane przez ludzi do wyszukiwarki. Po co ci bowiem posiadanie strony w top 1 na frazę, która jest wpisywana do wyszukiwarki 10 razy w miesiącu?

W znalezieniu ciekawych fraz pomogą ci takie narzędzia jak What People Ask, Google Search Console, wyszukiwarka Google, narzędzie do wyszukiwania fraz dedykowane Google AdWords, a także inne, prywatne oprogramowania do sprawdzania pozycji strony w sieci, np. Senuto.

3. Umieść słowa kluczowe w tytule strony, adresie, meta opisie i nagłówkach.

Zarówno użytkownik, jak i roboty odwiedzające twoją stronę chcą wiedzieć, co na niej znajdą. Dlatego słowo kluczowe powinno znaleźć się w tych czterech miejscach. Potwierdzasz w ten sposób, że stworzona przez ciebie strona rzeczywiście odpowiada danemu zagadnieniu.

4. Wykorzystaj słowa kluczowe w tekście.

To takie potwierdzenie, że rzeczywiście zawartość strony mówi o tym, co zostało wpisane w tytule. Nie bój się odmieniać słów czy stosować separatory np. w postaci interpunkcji. Im naturalnie wpleciesz słowa kluczowe w tekst – tym lepiej.

5. Odpowiednio opisz obrazki na stronie.

Przechodząc przez twoją stronę roboty nie tylko indeksu ją treść słowną, ale patrzą też na grafikę. Umieszczając zdjęcia na stronie, zadbaj o to, aby nazwy plików jednoznacznie wskazywały na to, co znajduje się na zdjęciu. Natomiast przy pomocy alt tagu ułatwi poruszanie się po stronie osobom niewidzącym i niedowidzącym.

6. Zwróć uwagę na czas ładowania strony.

Najczęściej popełniany błąd to umieszczanie na stronie ogromnych, kilku megabajtowych grafik, które znacząco wydłużają czas ładowania, a przy słabym łączu internetowym mogą w ogóle nie pokazać się oczom odbiorcy. Żeby temu zaradzić warto zrobić dwie rzeczy. Po pierwsze, zmienić rozmiar obrazka tak, aby odpowiadał potrzebom i powierzchni, jaką ma zająć na stronie. Po drugie, wgrać plik do jakiegoś narzędzia kompresującego, np. TinyPNG, aby dodatkowo zmienił wagę pliku.

7. Zadbaj o wysoki poziom merytoryczny publikowanych treści.

Dbałość o wysoki poziom merytoryczny treści umieszczanych na stronie to nie tylko korzyść dla SEO w postaci wydłużenia czasu przebywania użytkownika na stronie. Dobre treści mają szansę być szeroko udostępniane, a co za tym idzie, utworzą się linki przychodzące z różnych stron. Dobrze napisany materiał może także nakłonić czytającego do zagłębienia się w inne materiały na stronie, co wpłynie dodatnio na ilość odsłon i czas trwania sesji. Krótko mówiąc, tworzenie wysokiej jakości treści daje jedynie pozytywny efekt.

8. Wykorzystaj linkowanie wewnętrzne.

Gdy masz na stronie kilka artykułów, które są ze sobą tematycznie powiązane i uważasz, że użytkownik zyska na ich przeczytaniu, nie krępuj się dodawać w tekście linków do tych podstron lub wpisów. To zawsze dodatkowy link, dodatkowe słowo kluczowe i informacja dla robotów, że na tej stronie dany temat można dogłębnie poznać.

9. Staraj się tworzyć materiały, które długo pozostają aktualne.

Tworzenie tzw. „evergreen content” to klucz do sukcesu. Jeśli posiadasz stronę koncentrującą się na newsach, które szybko się dezaktualizują, musisz walczyć z czasem, ponieważ takie treści będą czytane jedynie przez krótki czas. Natomiast wpisy, w których przekazujesz informacje aktualne przez dłuższy czas, potrafią pracować na pozycję twojej strony latami. Jeśli świetnie wypozycjonujesz jakąś podstronę na daną frazę warto zastanowić się, czy lepiej w razie konieczności aktualizować zawartość strony, czy lepiej zaktualizowane treści umieścić na nowej podstronie. Ryzyko w obu przypadkach jest troszkę inne. Zmiana treści na już wypozycjonowanej podstronie może skutkować tym, że zmieni się jej pozycja wyświetlania w wynikach wyszukiwania. Natomiast dodanie aktualnej treści w nowym wpisie niesie ryzyko kanibalizacji słów kluczowych, ponieważ poruszasz tę samą tematykę. Zastanów się dobrze, która opcja jest w danym przypadku lepsza.

10. Mądrze wykorzystuj przekierowania 301.

Wykorzystywanie przekierowań 301 dotyczy głównie sklepów, rzadziej stron internetowych, ale jednak. Jeśli posiadasz stronę, do której prowadzi wiele linków zewnętrznych, możesz chcieć przekazać tę moc innej podstronie. Dlatego, jeśli już decydujesz się na usunięcie jakichś materiałów, nie zapominaj o ustawieniu odpowiednich przekierowań.

Wszystkie powyższe optymalizacje mogę wykonać za ciebie w ramach pakietu Wirtualnej Asystentki. Nie tylko zaktualizuję stare wpisy, ale zadbam o to, by od początku opracować nowe tak, by pracowały na swoją wysoką pozycję w wyszukiwarce. Napisz do mnie na kontakt@anetaruminska.pl i powiedz, jak mogę Ci pomóc!

Daj znać, czy twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem SEO, czy może jednak w ogóle nie dbasz o ruch pochodzący z wyszukiwarki. Jeśli tak jest, to na co stawiasz? Newsletter? Reklamy w Social Mediach? Podziel się swoim doświadczeniem!