Tworząc kurs online na początku skupiasz się przede wszystkim na merytoryce i sposobie przekazania informacji. W końcu to, czy swoim kursem rozwiążesz problem klienta jest najważniejsze. Kolejnym krokiem na drodze do zwiększenia atrakcyjności stworzonego kursu jest zadbanie o odpowiednią oprawę wizualną. Pomogą ci w tym estetyczne PDF-y.

Jakie założenia powinien spełniać estetyczny PDF?

1. Jest spójny graficznie z twoją marką lub stroną sprzedażową.

W zależności od tego, czy sprzedaż prowadzisz przy pomocy strony głównej, sklepu czy dedykowanej strony lądowania, uważam, że warto zadbać o to, aby przygotowane materiały PDF swoją estetyką nawiązywały do grafiki, z którą zetknął się klient podczas zakupu.

W przypadku kursów, w których materiały wysyłane są cyklicznie przez e-mail warto, by treść wiadomości oraz zawartość załączników były spójne wizualnie. W przypadku kursów, które odbywają się na platformach wymagających logowania, ta spójność jest jeszcze ważniejsza. Kurs sprawi wtedy wrażenie bardziej profesjonalnego, lepiej wykonanego i dopieszczonego w każdym szczególe.

Warto pamiętać, że spójność stylistyczną można uzyskać nie tylko poprzez kolorystykę i grafikę, lecz także typografię. Sprawdzi się to zwłaszcza w przypadku tych osób, które cenią sobie minimalizm i prostotę środków przekazu.

2. Teksty zawarte w pliku przeszły przez korektę.

Coraz częściej hołduję zasadzie, że zrobione jest lepsze od doskonałego. W jednym z podcastów Amy Porterfield usłyszałam ważne dla mnie zdanie. “Materiały wykonane na 3 z minusem mogą zmienić czyjeś życie. Słuchając swojego perfekcjonizmu i zwlekając, by zawsze wyglądały na 6 z plusem, nikomu nic nie przekażesz“. To ważne stwierdzenie, ponieważ w tym, co mówię, nie chodzi mi o to, aby cię stopować. Zrób, co masz zrobić, przekaż swoją wartość światu, a dopiero potem zastanawiaj się, jak to, co dobre, uczynić jeszcze lepszym.

Dlatego kiedy już stworzysz swoje materiały prześlij je komuś, kto dokona korekty. Jeśli nie stać cię na profesjonalistę, czasem wystarczy pokazać je komuś znajomemu, kto w pewnym stopniu naturalnie dba o poprawność językową. Taka osoba pomoże wyłapać literówki, dziwne sformułowania, niepoprawne powiedzenia. Wierz mi – prawdopodobnie wśród twoich kursantów znajdzie się też co najmniej jedna osoba wysyłająca ci co chwilę wiadomości o treści “na stronie 34 w pliku nr 2 znajduje się literówka!”. Warto temu zawczasu zapobiec.

3. Materiał zawarty w pliku PDF jest dopasowany do potrzeb odbiorcy.

Zastanów się, po co tworzysz plik PDF. Czy ma on być oglądany na komputerze? A może jednak ma być drukowany? Czy użytkownik ma mieć możliwość jego edycji?

W zależności od tego, jakie cele stawiasz przed tym plikiem, pomyśl o jego odpowiednim formatowaniu. Pliki przygotowywane z myślą o wydruku nie powinny obfitować w bogate grafiki czy być przesadnie kolorowe. Zazwyczaj większość użytkowników i tak będzie drukować je na zwykłym papierze, w ustawieniach czerni i bieli i roboczej jakości wydruku. Ci, którzy rzeczywiście drukują w kolorze, należą do mniejszości.

Tworząc karty pracy również warto postawić na prostotę i raczej grać typografią niż grafiką. Zastanów się, czy twoja grupa docelowa to osoby, które lubią notować po swojemu, stosują własne oznaczenia kolorystyczne, a może nawet naklejki? W takim przypadku im bardziej neutralne tło dla nich stworzysz, tym lepiej. A może wręcz przeciwnie – twoja grupa docelowa nie ma czasu na robienie odręcznych notatek? Wtedy warto zastanowić się np. nad wprowadzeniem krótkich podsumowań do każdego pliku, ramek bądź prostych graficznych oznaczeń, że w danym miejscu znajduje się wyjątkowo istotna treść.

4. Tekst umieszczony w pliku jest czytelny.

Wyobraź sobie, że bierzesz do ręki gazetę, która zamiast wygodnych do czytania kolumn ma tekst sformatowany jednolicie na całej stronie. Wyobraź sobie książkę, która nie ma w żaden sposób wyróżnionych dialogów, a akapity nie istnieją. Wyobraź sobie tekst ze zbyt wąską interlinią lub literami nadrukowanymi tak gęsto, że jedna styka się z drugą. Czy wygodnie byłoby ci czytać taki materiał? Nie sądzę.

Czytelność tekstu jest równie ważna co kwestie graficzne i estetyczne. Tworząc PDF z materiałami kursowymi chcesz, jak mniemam, aby kursanci się z nim zapoznali. Im przyjemniej będzie im się czytać, tym więcej zapamiętają. Pamiętaj zatem, aby dzielić tekst nagłówkami, wyróżniać najważniejsze elementy, ustawić odpowiednio szerokie marginesy, a elementy graficzne ustawiać w taki sposób by nie utrudniały czytania.

5. Rozmiar pliku jest tak mały, jak to tylko możliwe, przy jednoczesnym zachowaniu funkcjonalności.

Wiem, że żyjemy w dobie szybkiego internetu, ogromnych przestrzeni dyskowych, przestrzeni w chmurach, kartach pamięci i przenośnych dyskach USB. Żyjemy jednak również w czasach, w których przygniatają nas hałdy śmieci, truje powietrze, którym oddychamy i ogólnie mamy tendencję do szastania posiadanymi zasobami. Niepotrzebnie.

Im mniejszy rozmiar pliku tym mniej przestrzeni potrzebnej do jego przechowywania. Łatwo się domyślić, że dzięki temu zabiegowi możemy na jednym nośniku danych zwiększyć ilość plików. Pomyśl także o użytkownikach systemów mobilnych, których jest coraz więcej. Osoba, która dociera do materiałów twojego kursu przez telefon lub tablet, z pewnością doceni fakt, że pliki pobierają się w kilka sekund i zajmują niewiele miejsca w pamięci urządzenia.

Pamiętając jednak o estetyce pliku, zbyt duża kompresja może spowodować, że grafiki staną się nieczytelne, a tekst rozmyty. Zawsze należy szukać złotego środka.

Nie musisz głowić się nad tym, jak wykonać taki PDF. Jeśli chcesz, skontaktuj się ze mną i powiedz, jak miałyby wyglądać pliki udostępniane twoim kursantom. Zaproponuję ci kilka rozwiązań, a gdy już wybierzesz to, które twoim zdaniem najlepiej odpowiada potrzebom twojej grupy docelowej, opracuję wszystkie nadesłane materiały tak, by były spójne, estetyczne i poprawne językowo. W celu uzyskania wyceny odwiedź stronę “Materiały dydaktyczne” lub napisz na kontakt@anetaruminska.pl.

Jak stworzyć plik PDF? Programy.

Jest wiele sposobów oraz programów do tworzenia plików PDF. Właściwie możliwości są nieograniczone i wszystko zależy od estetyki takiego pliku.

Chcąc stworzyć plik, który będzie dopieszczony graficznie, warto skierować swoją uwagę na profesjonalne programy z pakietu Adobe, przede wszystkim Adobe Illustrator oraz Adobe InDesign. Zwłaszcza ten drugi jest używany przez profesjonalistów na całym świecie, którzy pracują przy składzie np. książek czy czasopism, magazynów.

Gdy ogranicza cię budżet, zerknij na darmowe programy graficzne takie jak GIMP lub Canva i im podobne. Nie są to profesjonalne programy, ale dobrze je zastępują. Ich główna wada to nieintuicyjny interfejs, który wydłuża czas pracy. Przykładowo, PDF złożony w Canvie będzie wizualnie wyglądał w porządku. Jednak ktokolwiek poprawiał tekst, literówki, dopisywał cokolwiek czy próbował chociażby wyeliminować wdowy i sieroty z bloku tekstu ten dobrze wie, że nie jest to program idealny i docelowo nie warto na nim pracować. A już na pewno nie warto tworzyć w nim większych plików z dużą zawartością tekstu.

Wydaje mi się, że bardzo niedocenianym narzędziem do tworzenia plików PDF jest zwykły Word z pakietu Microsoft Office. A wszystko przez to, że większość ludzi nie pracuje na stylach, tylko formatuje ręcznie pojedyncze bloki tekstu. Skutkiem takiego działania są często błędy występujące podczas eksportu pliku do formatu PDF – tekst się przesuwa, grafika przechodzi ze strony na stronę. Naprawdę łatwo jest uniknąć takich błędów po prostu formatując tekst poprawnie, a więc ustawiając style.

Czym jeszcze, według ciebie, powinny wyróżniać się pliki PDF dołączane do kursu? Tworzysz samodzielnie materiały do kursów czy zlecasz to innym? W jakich programach pracujesz? Zapraszam do dyskusji.