Muszę przyznać, że uczenie się jest dla mnie czymś bardzo naturalnym. To trochę tak jak z oddychaniem – po prostu trzeba. Kiedy przez dłuższy czas nie dowiem się czegoś nowego odczuwam duży dyskomfort. Rośnie mój poziom stresu i obawa, że oto stoję w miejscu. Dlatego chcę się podzielić z tobą listą miejsc i pomysłów, skąd można czerpać informacje i uczyć się nowych rzeczy.

1. Książki

Od zawsze główne źródło mojej wiedzy. Czytam nie tylko literaturę piękną, ale przede wszystkim książki biznesowe oraz rozwojowe. Wśród polskich wydawnictw oferujących tego typu tytuły muszę wyróżnić wydawnictwo OnePress, OSM Power, Samo Sedno czy Helion. Od niedawna nie kupuję także książek w formacie papierowym, ponieważ zwyczajnie nie mam kiedy ich czytać. Za to z radością powitałam możliwość wypożyczania książek stworzoną przez system Legimi.

Wartościowe linki:

OnePress
OSM Power
Samo Sedno
Helion
Legimi

2. Podcasty

Prawdę mówiąc od przyjścia na świat mojego dziecka prawie przestałam ich słuchać, jednak swego czasu wyniosłam z nich naprawdę MNÓSTWO wiedzy. Jeśli chodzi o polskich twórców genialną robotę robi Ola Budzyńska opowiadając o swoim biznesie PSC od kuchni. Polecam też podcast Mała Wielka Firma. Jeśli chodzi o twórców zagranicznych moją faworytką od zawsze jest Amy Porterfield – nadal uwielbiam jej podcasty. Cenię bardzo energię, z jaką je prowadzi i ilość wiedzy, którą przekazuje. Podpowiem też, że ponieważ nie mogę słuchać za bardzo podcastów, z ogromną ciekawością je… czytam. Na szczęście większość podcasterów obecnie decyduje się na transkrypcję swoich materiałów. Uff!

Wartościowe linki:

Mała Wielka Firma
Biznes online od kuchni by PSC
Amy Porterfield
Dominik Juszczyk i podcasty o talentach Gallupa “Z pasją o mocnych stronach”

3. Platformy e-learningowe

Niestety, wysyp platform e-learningowych wpływa, moim zdaniem, negatywnie na jakość zamieszczanej tam wiedzy. Stąd też np. nie uczestniczę w kursach na, bądź co bądź, polecanej często platformie Udemy ponieważ często są one niezweryfikowane i po prostu kiepskiej jakości. Gorąco polecam za to platformę Coursera, gdzie można znaleźć kursy przygotowywane przez uniwersytety na całym świecie. Platforma ta daje możliwość także zdawania egzaminów i wyrabiania sobie certyfikatu ukończenia danego kursu czy kierunku. Jeśli chodzi o polskie platformy posiadam konto na EduWeb, gdzie brałam udział między innymi w kursach z nauki programu Adobe InDesign czy w kursach o typografii i DTP.

Wartościowe linki:

Coursera
EduWeb
CodeCademy – nauka kodowania za darmo

4. Kursy online

W przeciwieństwie do platform e-learningowych mam tutaj na myśli kursy kupowane od osób prywatnych. Uczestniczyłam np. w kursach Oli Budzyńskiej – gorąco polecam ten o nie odkładaniu na później. Miałam także przyjemność uczestniczyć w pierwszych edycjach mini kursów Marcina Osmana z serii wykorzystywania Facebooka w celach biznesowych, a także Pawła Tkaczyka i Marty Idczak uczących o storytellingu.

Wartościowe linki:

Ola Budzyńska i jej kurs “Zrób to dziś”
Kursy online Eweliny Muc o WordPressie

5. Media społecznościowe

Bardzo fajny trend, zapoczątkowany chyba przez LinkedIn, a pojawiający się coraz częściej na Facebooku, to prowadzenie mediów społecznościowych w taki sposób, że osoby budujące swoje marki osobiste dzielą się z odbiorcami swoją wiedzą. Czasem po prostu udostępniają wpisy ze swoich stron i blogów, a czasem tworzą merytoryczne posty czy formaty video. Bez względu jednak na sposób przekazania wiedzy, po prostu się nią dzielą, dlatego warto obserwować online tych, od których chcemy się uczyć. Przykładowo, obserwuję w ten sposób takie osoby, jak Amy Porterfield czy Gary Vee.

Wartościowe linki:

Sprawny Marketing na Facebooku
Pani Swojego Czasu na Facebooku
Paweł Tkaczyk na Facebooku
Gary Vaynerchuk na Facebooku

6. Czasopisma branżowe

Kolejna kopalnia wiedzy, ponieważ osobom “znanym w branży” często zależy, by być jeszcze bardziej rozpoznawalnymi. W końcu ich twarz to często ich marka, a nazwisko przyciąga klientów. Dlatego czasopisma takie jak My Company, Nowa Sprzedaż czy Online Marketing często goszczą w moich dłoniach.

Wartościowe linki:

MyCompany Polska
Nowa Sprzedaż
Coaching

7. Blogi firmowe

Czego nie znajdziesz w gazecie ani w Social Mediach znajdziesz często na blogach różnych firm i twórców. Powód takiego działania jest prosty – wykorzystują artykuły do pozycjonowania, czyli wspierają SEO swoich stron. Dlatego właścicielom takich stron zależy na merytorycznej zawartości ich blogów. Nie wymienię nawet 5% blogów, które śledzę, bo jest tego tyle, że sama mam czasem kłopot przebrnąć przez wszystkie interesujące mnie materiały, ale jeśli zapytasz w komentarzu o kilka blogów z danej branży to, o ile jakieś czytam, na pewno coś ci podpowiem.

Wartościowe linki:

Ewelina Mierzwińska i blog o samorozwoju, macierzyństwie
Ola Budzyńska jako Pani Swojego Czasu
Michał Szafrański i Jak oszczędzać pieniądze
MOZ i blog o SEO
Copyblogger i blog o copywritingu
Kim Garst o marketingu online
Jasmine Star i jej blog firmowy

8. Grupy i fora

Zwłaszcza w kontekście Facebooka i LinkedIn wszelkiego rodzaju grupy i fora są kopalnią wiedzy. Na Facebooku dołączam przede wszystkim do polskich grup biznesowych, np. #DigitalGirls czy Hakerki Sukcesu. Z kolei LinkedIn to dla mnie kopalnia grup anglojęzycznych.

Wartościowe linki:

Grupa na Facebooku #DigitalGirls
Grupa na Facebooku Hakerki Sukcesu
Grupa na Facebooku Z pasją o mocnych stronach
Grupa na Facebooku Wirtualne Asystentki

9. Warsztaty, prelekcje i spotkania na żywo

Jeśli mieszkasz w większym mieście – tak jak przykładowo ja w Poznaniu – możesz śledzić równego rodzaju eventy i wydarzenia, nie tylko biznesowe. Często wstęp na takie imprezy jest wolny, wystarczy się tylko zarejestrować. Ja dzięki temu miałam okazję posłuchać na żywo już naprawdę wielu twórców, np. Pawła Opydo czy Pawła Tkaczyka. Jeśli posiadasz środki finansowe, by móc pozwolić sobie na uczestnictwo w płatnych eventach, to oprócz wiedzy jest to świetne miejsce na budowanie sieci kontaktów.

Wartościowe linki:

Wielka Wymiana Kontaktów
BlogTEJ – spotkania blogerów w Poznaniu
Klub Kobiet Przedsiębiorczych

10. Kluby i mastermindy

Kolejne źródło, z którego czerpię wiedzę to po prostu ludzie, którzy mnie otaczają. Jakaś najbliższa społeczność. Dlatego staram się obserwować, co dzieje się lokalnie. Np. kiedy mieszkałam w Białymstoku aktywnie uczestniczyłam w spotkaniach tzw. Open Coffee. Spotkania polegały na tym, że raz w tygodniu, konkretnego dnia o konkretnej godzinie, w danej kawiarni zbierały się przeróżne osoby. Biznesmeni, mali i więksi przedsiębiorcy, studenci, inwestorzy i tworzyli przestrzeń do rozmowy. Zawsze wychodziłam stamtąd z głową pełną pomysłów i inspiracji. Wspaniałe doświadczenie!

11. Praca i praktyka

Nic tak nie ubogaca wiedzy jak sprawdzanie jej w praktyce. Muszę przyznać, że moje, może i niewielkie, ale jednak zawsze jakieś doświadczenie zawodowe wiele mi dało i wniosło do mojego życia. Dlatego jeśli możesz zawsze chwytaj się pracy – w czasie studiów wykorzystuj możliwość stażów i praktyk, później po prostu szukaj zatrudnienia. Jeśli chcesz prowadzić swój biznes – po prostu zacznij to robić. Na pewno popełnisz nie jeden i nie dwa błędy, ale wnioski, jakie wyciągniesz próbując je naprawić nauczą cię prawdopodobnie więcej niż jakakolwiek teoria.

 

Jakie jeszcze źródła wiedzy dopiszesz do tej listy? Podziel się ze mną kolejnymi źródłami, z których czerpiesz wiedzę. Jestem bardzo ciekawa, jak się rozwijasz!

Kategorie: Samorozwój